Trychtýř v tunelu Blanka: Symbol, jak pražští politici neřeší potíže obyvatel.

Výjezd tunelu Blanka významně zhoršil život lidí z pražských Holešoviček, kam po otevření čtyřicetimiliardového komplexu zamířily desítky tisíc aut denně navíc. Technická správa komunikací už před čtyřmi lety – ještě před otevřením Blanky – dostala za úkol vypracovat studii, jak očekávaný problém vyřešit. Dodnes se nestalo nic. I přes soudní rozsudky pražští politici fakticky občanům nijak nepomohli. Trychtýř v Holešovičkách spolu s dalšími problémy v pražské dopravě se tak stane jedním z témat podzimních komunálních voleb.

Byl únor 2014 a pražští politici uložili Technické správě komunikací, aby přinesla studii na zahloubení ulice v Holešovičkách, rozšíření Povltavské a výstavbu dvou mimoúrovňových křižovatek v Hloubětíně. Práce na těchto akcích měly podle tehdejších předpokladů začít po zprovoznění tunelu Blanka.

Střih. Jaro 2018. Blanka je v provozu už dva a půl roku, lidé v Holešovičkách se podle očekávání dusí díky až stovce tísíc aut, která tu každý den projedou. A politici z vládní koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice neudělali za celé poslední volební období nic.

“Lidem žijícím a dusícím se V Holešovičkách město hází již přes deset let klacky pod nohy, nebo jako druhý extrém, nedělá radši nic,” říká osmnáctiletý student Jakub Slavík, který se zapojil do místní občanské iniciativy Holešovičky pro lidi.

O situaci v Praze 

Adriana Krnáčová na momentce z celostátního sněmu hnutí ANO. Foto: Ano, bude líp
» Nový magazín Neovlivní.cz: Účet za nemehla
» S Krnáčovou uděláme v Praze tak 10 procent, obávají se v ANO
» Praha je paralyzovaná, úředníci se bojí rozhodovat
» Analýza: Jak Praha uděluje dotace a proplácí faktury anonymním firmám
» Za zavřenými dveřmi ANO: Jak Babiš nerušil a Kleslová vyšachovala Krnáčovou
» Hodiny před krachem: Co předcházelo pádu pražské vlády

Politici skutečně nejenže navzdory slibům nedostavěli severovýchodní část pražského okruhu, kam mohla auta po výjezdu z Blanky pokračovat. Nakonec ani nezačali stavět zahloubení ulice, aby lidem v okolí Blanky ulevili, jak původně slíbili.

Přitom peníze na investice město má. Jak jsme informovali v březnovém tištěném magazínu Neovlivní.cz Praha poslední roky přestala stavět a rozpočet města pravidelně končí v přebytku. “Koalice není schopná investovat, projekty nejsou dostatečně připravené. Za poslední tři roky vedení města neproinvestovalo vždy zhruba třetinu schváleného rozpočtu,“ vypočítal v magazínu opoziční zastupitel za Piráty Adam Zábranský.

Primátorka a její radní v případě dopravního trychtýře u tunelu Blanka dokonce odmítli respektovat i rozsudek soudu, kam se obyvatelé Holešoviček obrátili a který městu nařídil, aby provoz ulice V Holešovičkách zklidnilo. Město se proti verdiktu odvolalo. Definitivní verdikt by měl padnou v polovině letošního roku.

Radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) postup města obhajuje s tím, že udělali už několik opatření: “Byl položen tichý asfalt, a město vyčlenilo 86 milionů na opravu oken.”

Výměna oken přitom podle zjištění Neovlivní.cz měla být dokončena již před spuštěním provozu v tunelu, protože byla podmínkou stavebního povolení. Nejde tedy ve skutečnosti o žádné mimořádné opatření, ale povinnost, která dodnes nebyla naplněna. V případě tichého asfaltu také nejde o ideální řešení. Tichý asfalt je dle technické specifikace od výrobce účinný na rovině, ne do stoupajícího terénu v jakém je ulice V Holešovičkách. Navíc tichý asfalt již dnes na některých místech vykazuje známky havarijního stavu z důvodu extrémně vysoké intenzity dopravy.

Variantu zahloubení ulice současná rada města v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou odmítá. Radní Dolínek tvrdí, že by tento krok dopravní situaci nezlepšil a navíc by to stálo zhruba 9 miliard. Jako řešení připravuje výstavbu komunikace, která by vedla severněji. Na jedné straně by napojila Městský okruh a na druhé straně severní část Pražského okruhu, případně by ústila přímo na dálnici D8.

Jenže vůbec není jisté, jestli má toto řešení (tzv. Čimická radiála) oporu v zásadách územního rozvoje. Podle současných podmínek by mohla vzniknout až po spuštění severního pražského okruhu, jehož výstavba je ale v nedohlednu.

Na otázku, kdy konkrétně bude problém ulice V Holešovičkách dořešen, radní Petr Dolínek neodpověděl. Stejně jako primátorka Adriana Krnáčová.

Představitelé města totiž celý problém vyřešili po svém. Protože protihluková a protiimisní opatření požadovalo už stavební povolení pro Blanku, město sice komplex otevřelo, ale nechalo jej ve zkušebním provozu. Právě proto, že se politici nedokázali vypořádat s požadavky stavebního povolení

“Upřímně řečeno to nechápu, stačilo se jen chovat profesionálně a chtít udělat něco pro lidi. Dělání naschválů a osobní animozity jednotlivých politiků v radě jsou infantilní. Doufám proto, že se už začne alespoň před volbami opravdu makat, jak se deklarovalo na magistrátu před minulými komunálními volbami,” dodává student Slavík.