Společný projekt s Pentou posílá Praha k ledu

Nové vedení Prahy oznámilo, že při výstavbě nové linky metra D nebude pokračovat ve sporném projektu svých předchůdců na společný podnik se skupinou Penta. Politici současné koalice původní záměr již dříve kritizovali jako nevýhodný pro město. Spolupráci se soukromými subjekty při výstavbě metra se nebrání. Chtějí ale jinak nastavit její parametry.

“My Piráti společný podnik odmítáme, považujeme ho za velmi nevýhodný pro Prahu.” Tak se stavěl k původnímu plánu městské rady v čele s Adrianou Krnáčovou letos v létě Zdeněk Hřib, tehdy ještě kandidát na primátora za Piráty.

Poté, co právě Hřib ve vedení města Krnáčovou vystřídal, celý projekt nyní formálně končí. Oznámil to náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).  Prioritou bude podle něj rozvoj jednotlivých stanic. Důvody, proč opustit původní projekt, náměstek shrnul do věty: “Penta měla mít v představenstvu společného podniku dva zástupce a město jen jednoho, to je špatně.”

Souvislosti
» Společný podnik na metro D. Časovaná bomba pro Prahu
» Dopravní podnik: Společný byznys s Pentou si pohlídáme
» Právnička: Projekt k metru D nese rysy miliardového tunelu
» Praha zažívá návrat architekta byznysových dohod
» Setkání v restauraci: S kým večeří primátorka Krnáčová?

Společný projekt s Pentou měl zajistit souběžně s výstavbou trasy D urbanistický rozvoj lokalit v okolí stanic metra. Samotná výstavba metra D z Pankráce do Písnice má vyjít zhruba na 40 miliard korun. “Jde o největší investiční projekt, který aktuálně jakékoli město v zemi připravuje ze svých peněz bez pomoci státu,” popsal nápad bývalý náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Jenže jak už jsme na Neovlivní.cz popsali, projekt obsahoval tolik rizik, že jeho schválení může v budoucnu město připravit o značné peníze. Protestovali nejen piráti, ale i protikorupční organizace a právníci. Ti mluví dokonce o novodobém tunelu po způsobu proslulé Opencard. Čtěte zde.

Společný podnik s Pentou tlačili v minulé radě politici ANO a ČSSD navzdory nesouhlasu třetího uskupení v radě: Trojkoalice. Původně se snažili akci schválit ještě před komunálními volbami, nakonec jej z programu na poslední chvíli stáhli.

Celý projekt obhajovali tím, že bez soukromého investora město nikdy nedokáže vykoupit pozemky, které bude v okolí stanic potřebovat. “Pokud město k takové variantě nepřikročí, mohla by Praha na dalších 15 let na nové metro zapomenout,” argumentovala primátorka.

Jenže tento hlavní argument dostal už v létě trhliny: Parlamentem prošla novelu, která usnadní vyvlastnění důležitých staveb. Hlavní důvod pro společný projekt k metru tedy padl.

Dopravní podnik, který měl ve společném projektu město zastupovat, trval na tom, že si kontrolu v podniku i přes většinový podíl soukromého investora ohlídá. Jak řekl ředitel Dopravního podniku Martin Gillar: “Společný podnik bude plně pod kontrolou Dopravního podniku. Audit společného podniku bude vykonávat stejná společnost, která audituje i Dopravní podnik a všechny jeho dceřiné společnosti budou zakládány jenom se souhlasem Dopravního podniku. Pokud by se společný podnik nechoval hospodárně, bude mít Dopravní podnik všechny nástroje, aby zasáhl. Tím hlavním nástrojem je skutečnost, že představenstvo a dozorčí rada budou muset každý rok schvalovat rozpočet společného podniku.”

Plány spojené s výstavbou metra D hodlá vedení města představit v příštím roce.


Štítky: , , , ,