TOP 10 vlivných v showbyznysu: Třetí příčka pro muže, který trestá tichem

Továrna na sny, pozlátko a součást her, které lid potřebuje vedle chleba. To je šoubyznys. Kdo ovšem tu továrnu řídí? O tom, koho bude národ milovat a čí životní příběh bude s napětím sledovat, rozhodují tváře, které diváci a čtenáři bulvárních zpráv často ani neznají. Mediální manažeři, píáristé, celebrity, které ze svého jména vytvořily nezpochybnitelné značky. Deník Neovlivní.cz sestavil žebříček nejvlivnějších lidí v českém šoubyznysu.

Číslo 3: Radek Lain – Mlčení jako nejhorší trest

Narozen 14. 5. 1978, šéfredaktor deníku Blesk.

Okřídlené rčení říká, že o kom bulvár nepíše, jako by nebyl. Na české poměry to můžeme upravit: O kom Blesk nepíše, jako by nebyl.
radek_lain_vliv_showbyznys
Bulvární deník si podle analýz každý den otevře na milion lidí. A sleduje, jaké eskapády celebrit uznal za zaznamenáníhodné Radek Lain. Muž, který je třetím rokem šéfredaktorem Blesku, tu začínal jako elév v 90. letech. Přes „sporťáka“ se vypracoval až na vrchol. Krátkou přestávku si dopřál v deníku AHA!, kde zastával pozici zástupce šéfredaktora, ovšem konkurenční list vydavatel Blesku pohltil a Lain posléze – z pozice ředitele sloučeného obsahu obou titulů – v řízení Blesku nahradil Pavla Šafra.

V hierarchii vydavatelského domu Czech News Centre není na špičce, tam je pevně usazená generální ředitelka Libuše Šmuclerová. Jenže Šmuclerová vliv, který by mohla mít, delegovala právě na Laina. Sama se věnuje rozvoji vydavatelství, schvaluje projekty, sleduje čísla. Na to, aby z někoho dělala hvězdu, někomu obsahem v kariéře pomáhala, nemá ani čas, ani chuť.

„Samozřejmě, že přátelům Šmuclerové se neubližuje, ale to je vše. Na druhou stranu český bulvár není tak mocný, aby mohl někoho zničit, když je v silném postavení. Umí dodělat mrtvolu – jako když expremiér Mirek Topolánek ujel v magazínu Lui svými výroky o homosexuálech. Ale tou dobou už byla jeho pozice vratká,“ popsal jeden ze znalců prostředí, s nimiž deník Neovlivní.cz při mapování šoubyznysového vlivu mluvil.

V Česku platí, že kdo chce v Blesku prosadit sebe, svého „koně“, nebo už hotový produkt (CD, seriál nebo muzikál), musí za Lainem. „Vlichotit se musíte jemu, pro Šmuclerovou je tohle pod rozlišovací schopnosti,“ říká další z insiderů.

Kontext

soubyznys_zabava_svetla
» Jak jsme sestavovali žebříček vlivných v českém šoubyznysu
» Kdo skončil ve druhé desítce jméno po jménu
» 10. místo pro Lucii Bílou
» 9. příčka pro Simonu Matáskovou
» 8. příčka pro Jana Hájka
» 7. příčka pro Františka Nachtigalla
» 6. příčka pro Milana Fridricha
» 5. příčka pro Jaromíra Soukupa
» 4. příčka pro Oldřicha Lichtenberga

V případě nutnosti jde Laina obejít, což jeho pozici v celkovém hodnocení Neovlivní.cz lehce oslabilo. Czech News Centre ovládají miliardáři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Křetínského mluvčím – a velmi vlivným poradcem v mediálních věcech – je dlouholetý mediální matador Daniel Častvaj. Právě přes něj se dá tlačit, když se v Blesku někomu něco nelíbí. Využívají toho především lidé z byznysového a politického zákulisí. „Když něco potřebuju hodně rychle a jistě, volám Častvaje,“ přiznává jeden z vlivných PR manažerů českého top byznysu.

Největší zbraní Laina ovšem není to, o kom se píše, ale o kom se mlčí. Rozházet si to s ním může být velmi nepříjemné.

Své o tom ví zpěvačka Dara Rolins. Spolu se svým partnerem Rytmusem zásobovala v roce 2014 český bulvár zprávami o rozpadu vztahu. Blesk samozřejmě své čtenáře o kdejaký detail milostného krachu neochudil. Po pár dnech se ukázalo, že šlo o promyšlený marketing, kdy Dara využila bulvár k tomu, aby přitáhla pozornost ke kampani na žvýkačky Orbit. A díky Blesku, který si naběhl, pak mohl Antonio Banderas v tuzemské verzi reklamy říkat „v bulváru píší, že Dara a Rytmus se rozešli…“.

Lain vyhlásil odvetu. Ani řádek o proradné Daře. Pokud budete listovat archivem, zjistíte, že to deník velmi dlouho dodržoval. Kdysi měla Rolins pozici „jedničkové“ celebrity, teď jde maximálně o drobné zprávičky dovnitř čísla.

Jak vidí svou roli sám Lain? „U nás celá léta platilo rovnítko, že Blesk se rovná bulvár a bulvár rovná se šoubyznys. Tenhle předsudek se poslední čtyři roky snažíme úspěšně odbourávat. Šoubyznys je stále jedním z hlavních pilířů, máme tu ale i další, sport, zpravodajství a hlavně fantastický právní servis. Plníme důležitou společenskou funkci. Snažíme se lidem jednoduše vysvětlovat, co se děje kolem nich. Naši čtenáři si nechodí kupovat bulvár, chodí si kupovat noviny. A s tou zodpovědností k tomu přistupujeme,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro server MediaHub. Jedním dechem ale dodal, že silné příběhy celebrit na titul tohoto „všestranného“ deníku rozhodně patří.

 

magaziny_neovlivni_predplatne_reklama_cislo_pet