© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová už podruhé v krátkém čase pomohla s problematickou zakázkou, která pálila její ministerské spolustraníky z ANO. V dubnu podržela ministra financí Andreje Babiše, proti jehož plánu zadat systém pro EET napřímo IBM se postavila vládní rada. Nyní podržela ministra dopravy Dana Ťoka s jeho plánem prodloužit bez výběrového řízení správu mýta na tři roky firmě Kapsch, i když se její úřad v minulých dnech striktně postavil proti.
Sobotkův kabinet – zdá se – překlenul další prudkou hádku. O mýto. Po pondělním jednání ministr dopravy Dan Ťok (ANO) oznámil, že vláda nakonec schválila tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. A to bez výběrového řízení. Úřad teď podle Ťoka začne s firmou jednat o detailech.
Přitom ještě ráno se proti plánu ministra zadat kontrakt napřímo firmě Kapsch bouřila ČSSD i lidovci. A nad Ťokovým dalším působením ve vládě se vznášel otazník. ČSSD jej označila za neschopného – za hlavního viníka situace, kdy Česku reálně hrozí, že výběr mýta zkolabuje a Česko bude od ledna tratit miliardy.
Munici dodal sociálním demokratům úřad Karly Šlechtové, ministryně nominované stejnou stranou jako Ťok. Její ministerstvo pro místní rozvoj se totiž v minulých dnech striktně postavilo proti Ťokově avizovanému plánu. Argument, že je doprava v časové tísni a proto musí jít zakázka bez výběrového řízení, podle úřadu Šlechtové neobstojí.
ANO povolalo podle informací Neovlivní.cz svého vrchního vyjednavače Jaroslava Faltýnka. Právě on měl v předchozích dnech napjatou situaci kolem Ťoka řešit.
Ťok pak v pondělí ráno dodal Šlechtové nové podklady. Jeho úřad v nich měl jasně doložit, že vybrat nástupce Kapsche řádným výběrovým řízením technicky není možné, ale že dělá vše pro to, aby se zbavil závislosti na současném dodavateli.
“Dneska v 6:30 jsem obdržela dodatečné materiály, kde jsou uvedeny zápisy se stávajícím dodavatelem. Toto je věc, kterou nerozhodnu nyní, ale v průběhu vlády si to nechám zhodnotit mými právníky zakázkáři a následně se vyslovím na vládě,” citovala ráno agentura ČTK Šlechtovou.
Další členové vlády pak čekali právě na to, co Šlechtová doporučí. Logicky – pod její úřad pravidla pro veřejné investice patří.
“Pro mě osobně bude klíčové stanovisko ministryně pro místní rozvoj jako gestora zákona o veřejných zakázkách, aby ona osobně řekla – ano, toto odůvodnění a jednací řízení bez uveřejnění je v pořádku,“ citoval server iDnes například lidoveckého ministra zemědělství Mariana Jurečku.
Diskuse nad mýtem byla prudká, nakonec však Ťokův plán prošel. Díky Šlechtové. “Naše stanovisko v tomto bylo, že odůvodnění, které doprava předložila, je v souladu se zákonem o veřejných zakázkách,” řekla novinářům ministryně.
Podobně to vypadalo v dubnu, kdy pracovní skupina Rady vlády pro informační společnost odmítla návrh Babišovy finanční správy, aby se technické řešení pro elektronickou evidenci tržeb přidělilo přímo společnosti IBM. Tedy bez soutěže – jako nadstavba už existující smlouvy s touto firmou.
Do sporu vstoupilo Šlechtové MMF, dodalo Generálnímu finančnímu ředitelství dobrozdání, že IBM může dostat zakázku z ruky. Následně si úřady vyměnily právní analýzy. A pak už byl plán rychlým korespondenčním hlasováním schválen (psali jsme zde »).
Pro IBM to znamenalo 50 milionů korun. V případě mýtného jde o bezmála šest miliard na tři roky.