Výbušný projekt metra D. Na poslední chvíli odloženo

Pouhých pět minut si vyhradili radní hlavního města na projednání sporného miliardového projektu na společný podnik města a skupiny Penta při výstavbě metra D. Na poslední chvíli bylo hlasování o projektu zařazeno na program v době, kdy se opoziční politici na radnici rozjeli na dovolené. Společný projekt Penty a města budou radní projednávat toto úterý.

Souběžně s výstavbou trasy D plánují pražští politici vytvoření společného podniku se investiční skupinou Penta, který má zajistit urbanistický rozvoj lokalit v okolí stanic metra. Samotná výstavba metra D z Pankráce do Písnice má vyjít zhruba na 40 miliard korun. “Jde o největší investiční projekt, který aktuálně jakékoli město v zemi připravuje ze svých peněz bez pomoci státu,” popsal projekt náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Souvislosti
» Společný podnik na metro D. Časovaná bomba pro Prahu
» Dopravní podnik: Společný byznys s Pentou si pohlídáme
» Právnička: Projekt k metru D nese rysy miliardového tunelu
» Praha zažívá návrat architekta byznysových dohod
» Setkání v restauraci: S kým večeří primátorka Krnáčová?

Jak už jsme ale upozornili, projekt obsahuje tolik rizik, že jeho schválení může v budoucnu město připravit o značné peníze. Protestují nejen opoziční piráti, ale i protikorupční organizace a právníci. Ti mluví dokonce o novodobém tunelu po způsobu proslulé Opencard. Čtěte zde.

Společný podnik s Pentou pak politici ANO a ČSSD protlačili koalicí navzdory nesouhlasu třetího uskupení v radě: Trojkoalice. A na program úterního jednání jej primátorka Adriana Krnáčová (ANO)  spolu s Dolínkem zařadili v tichosti v pátek.

Celý projekt obhajují tím, že bez soukromého investora město nikdy nedokáže vykoupit pozemky, které bude v okolí stanic potřebovat. “Pokud město k takové variantě nepřikročí, mohla by Praha na dalších 15 let na nové metro zapomenout,” argumentovala primátorka.

Jenže tento hlavní argument dostal v minulých týdnech trhliny: Sněmovna před pár dny schválila novelu, která usnadní vyvlastnění důležitých staveb. A nyní ji má jen posvětit Senát.  Pokud ji schválí, hlavní důvod pro společný projekt k metru padá.

Proč tolik spěchají a nepočkají na rozhodnutí Senátu, to zatím politici ANO a ČSSD nevysvětlili.

Dopravní podnik, který ve společném podniku bude zastupovat zájmy města, argumentuje stejně jako primátorka Krnáčová tím, že bez společného podniku to kvůli problémům s výkupy pozemků nepůjde.

A kontrolu v podniku si i přes většinový podíl soukromého investora podle slov ředitele Dopravního podniku Martina Gillara firma ohlídá: “Společný podnik bude plně pod kontrolou Dopravního podniku. Audit společného podniku bude vykonávat stejná společnost, která audituje i Dopravní podnik a všechny jeho dceřiné společnosti budou zakládány jenom se souhlasem Dopravního podniku. Pokud by se společný podnik nechoval hospodárně, bude mít Dopravní podnik všechny nástroje, aby zasáhl. Tím hlavním nástrojem je skutečnost, že představenstvo a dozorčí rada budou muset každý rok schvalovat rozpočet společného podniku.”

Kompletní znění odpovědí Dopravního podniku na klíčové otázky k případu najdete tady.

Aktualizováno: Radní Dolínek na poslední chvíli společný projekt stáhl z programu. Projedná jej zřejmě až nová rada po říjnových volbách 2018.