© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Ministerstvo dopravy se na konci června obrátilo na Evropskou komisi se stížností, již doufá zvrátit verdikt arbitrážního soudu a následné vyplacení 723 milionů firmě Škoda Transportation. Podle ministra dopravy Dana Ťoka vytvořili arbitři podmínky pro nedovolenou veřejnou podporu.
Arbitráž o 1,2 miliardy korun, které zaplatily České dráhy Škodě Transportation ve sporu o opožděnou dodávku lokomotiv, bude mít dohru v Bruselu. Evropští komisaři budou zkoumat, zda se arbitrážní soud při hospodářské komoře a agrární komoře svým verdiktem nedopustil nedovolené veřejné podpory ve prospěch soukromé společnosti.
O záměru Dana Ťoka delegovat spor do Bruselu informovala redakce Neovlivní.cz již v květnu (zde »), podle aktuálního vydání Lidových novin už byla stížnost odeslána, konkrétně 29. června. “Chci se od Evropské komise dozvědět, jestli zaplacením skandálního rozsudku rozhodčího soudu nevznikla nedovolená veřejná podpora soukromé společnosti Škoda Transportation,” řekl listu ministr.
Redakci Neovlivní.cz Dan Ťok již dříve prozradil, že resort má podezření z nedovolené podpory kvůli 723 milionům, které arbitrážní soud Škodě Transportation přiřkl jako údajnou inflační doložku.
“Ta ale nebyla smlouvou smluvena. Jestliže ve veřejné zakázce někdo změní zásadní věci plnění a jakoby za nic dá možnost Škodě Transportation vydělat 700 milionů, tak to je nedovolená veřejná podpora soukromé firmě,” uvedl tehdy Ťok.
Zmiňovanou částku České dráhy dlouho nechtěly uhradit, stát ji považoval za neregulérní.
Nakonec však došlo k překvapivému obratu a sedmisetmilionovou sumu státní železnice privátní firmě poslaly. Deník Neovlivní.cz zjistil, že platbě předcházela zkraje roku utajovaná schůzka místopředsedy ANO Jaroslava Faltýnka a šéfa Škody Transportation Tomáše Ignačáka (více informací v naší exkluzivní zprávě »)
Faltýnek nicméně popřel, že by obrat jakkoli souvisel s jeho schůzkou.
Jak již deník Neovlivní.cz informoval, stížnost jde do Bruselu prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Stát se dále snaží domoci peněz prostřednictvím obecného soudu, kde žádá zrušení arbitrážního nálezu. Ten považuje za nespravedlivý. Mimo jiné upozorňuje na skutečnost, že místopředsedou arbitrážního soudu a jeho klíčovou postavou je premiérův přítel Radek Pokorný, který současně zastupuje Škodu Transportation se sportu se státem.
Pokud by evropští komisaři shledali, že stamiliony pro plzeňskou Škodu byly skutečně nedovolenou podporou, významně to může vylepšit pozici státu v soudním sporu. Evropská komise může totiž zakázat plnění, což v tomto konkrétním případě znamená, že soud by pak nařídil Škodě, aby peníze státu vrátila.